Deeltjesteller

Geschreven door:

Categorie:

Nieuws

DatuM:

Deel dit op:

Nieuw in 2023 // Deeltjestellers vanaf nu verplicht bij APK

Bent u in het bezit van een bolide op diesel, dan is dit bericht speciaal voor u. Vanaf nu gaan onze collega’s in de werkplaats bij de APK van auto’s en bestelwagens die “op diesel rijden” controleren op een werkend roetfilter. In 2022 hebben wij een investering mogen en kunnen doen in een deeltjesteller, waarmee we dat controleren. Door deze investering kunnen wij in 2023 uw auto controleren op APK-punten en uw auto APK goedmelden wanneer alles in orde is volgens de richtlijnen waar wij ons aan moeten houden. Door gebruik van deze deeltjesteller komt boven tafel of er een aangepaste, uitgeholde of verwijderd filter in de auto aanwezig is. 

Voor de techneuten onder ons: voor dieselvoertuigen vanaf 2015 geldt een maximaal aantal van 1.000.000 deeltjes per cm3. Wanneer de testresultaten aangeven dat er meer dan 1.000.000 deeltjes per cm3 vrijkomen, dan zullen wij het roetfilter moeten vervangen. Voor de oudere dieselvoertuigen zonder roetfilter blijft de roetmeting verplicht.

Het hoe en waarom

Bij de verbranding in de dieselmotor van een auto ontstaan roetdeeltjes. Deze deeltjes worden via de uitlaat in de lucht uitgestoten. Om de uitstoot van roetdeeltjes door dieselauto’s terug te dringen, zijn moderne dieselauto’s uitgerust met een roetfilter. Een goed werkend filter vermindert de uitstoot van roet door diesel-personenwagens.

Een roetfilter kan verstopt raken of kapot gaan, waardoor het filter gereinigd of vervangen moet worden. Het vervangen van een roetfilter kan echter aardig in de prijzen lopen. Hierdoor wordt er soms gekozen om het roetfilter dan maar te verwijderen. Het verwijderen van een roetfilter levert ook meer vermogen op, meer koppel en een lager verbruik. Dus ook dat kan een reden zijn, waardoor een auto geen roetfilter (meer) heeft. 

In de huidige APK worden moderne dieselvoertuigen met roetfilter op uitstoot gecontroleerd door het uitlezen van het On-Board-Diagnostics-systeem (OBD). Bij oudere dieselvoertuigen voeren de keurmeesters een roetmeting uit. Bij deze roetmeting, die overigens al vele jaren bestaat, worden alleen auto’s met een zeer hoge uitstoot afgekeurd.

Bij het fysieke verwijderen van het roetfilter wordt het roetfilter weg geprogrammeerd in de software van de auto. Hierdoor wordt een verwijderd roetfilter in de OBD-controle niet opgemerkt. Dat heeft tot gevolg dat het in de huidige APK niet mogelijk is om vast te stellen dat een roetfilter is verwijderd. Door het gebruik van een deeltjesteller moet hier verandering in brengen.