Brandstofverbruik

Geschreven door:

Categorie:

Nieuws

DatuM:

Deel dit op:

Europa heeft een wet in het leven gesteld om het werkelijke brandstof-/energieverbruik van het Europese wagenpark te registreren. Alle Europese lidstaten moeten door deze nieuwe wet brandstof-/energieverbruiksgegevens van het wagenpark registreren en opsturen naar het Europees Milieuagentschap. Het uitlezen van het brandstof-/energieverbruik wordt hierdoor een nieuw onderdeel van de APK. 

Elke nieuw geproduceerd brandstof en plug-in hybridevoertuig (personen- of lichte bestelwagen) beneden de 3,5 ton moet vanaf 1 januari 2021 – om een Europese typegoedkeuring te krijgen – voorzien zijn van OBFCM. Feitelijk zijn er verschillende voertuigen in de markt die al eerder zijn voorzien van deze functionaliteit.

Vanaf 01 januari 2024 dient het brandstof-/energieverbruik van al deze voertuigen tijdens de APK uitgelezen en gecommuniceerd te worden naar de RDW. Volledig elektrische voertuigen vallen (nog) buiten de scoop van deze wetgeving. Eén keer per jaar communiceert de RDW deze gegevens door aan het Europees Milieuagentschap (EEA). Dit agentschap is onderdeel van de Europese Commissie en controleert of het brandstof-/energieverbruik van deze voertuigen overeenkomt met de verbruikswaarden die door de fabrikant zijn opgegeven ten tijde van het verkrijgen van de Europese typegoedkeuring. Indien het verbruik hoger is dan door de fabrikant is opgegeven, zal deze fabrikant erop worden aangesproken.

Het uitlezen van deze data is niet nieuw. Wanneer voertuigen naar de dealer gaan voor een onderhoudsbeurt, wordt deze OBFCM-data uitgelezen en gecommuniceerd naar de fabrikant. Wat nieuw is, is dat de OBFCM-data nu ook via de RDW naar het Europees Milieuagentschap dient te worden verstuurd!

Alle automerken moeten de volgende informatie delen met het Europees Milieuagentschap (EEA):

  • Het VIN van het voertuig (t.b.v. juiste voertuig identificatie).
  • Totaal afgelegde kilometers.
  • Totaal verbruikte brandstof en – in geval van plug-in hybride voertuigen – totaal geladen stroom.

Deze gegevens worden verstuurd naar de RDW die deze ééns per jaar doorstuurt naar het Europees Milieuagentschap.

Wanneer u uw auto bij ons brengt voor de APK mag u de uitlezing van de brandstofgegevens weigeren, de apk wordt nog gewoon uitgevoerd. Als autobedrijf moeten wij bij de RDW aangeven waarom de gegevens niet meegeleverd zijn. Als u niet wilt dat uw gegevens omtrent brandstof -/ energieverbruik naar het RDW verstuurd worden, dan vernemen wij dat graag van u.